Wzajemny stosunek:
Uprawnienia z tyt. rękojmi i gwarancji są od siebie niezależne.
Kupującemu (któremu udzielono gwarancji) przysługuje swoboda wyboru.
Wybór w odniesieniu do każdej wady osobno.
Nie można łączyć ("mieszanie") uprawnień z rękojmi i gwarancji.
Zmiana reżimu = w razie wyboru określonego reżimu nie jest (co do zasady) możliwa późniejsza zmiana. Zmiana jest możliwa dopiero, jak zgłoszone roszczenia nie zostaną zaspokojone w przewidzianym.
Odmienności gwarancji:
- może dotyczyć wyłącznie wad fizycznych
- zależy od zawarcia odrębnego porozumienia wymaga wydania dokumentu gwarancyjnego
- Zobowiązanym z gwarancji jest podmiot który wystawił dokument (gwarant) którym nie musi być sprzedawca.
- Można udzielić na dowolny czas (w kc. 1 rok).
- nie ma obostrzeń dot. zawiadomienia o wadzie w określonym terminie.
- W ramach gwarancji nie jest możliwe (w ujęciu kodeksowym) odstąpienie od um. ani żądanie obniżenia ceny
- wyborze świadczeń z tytułu gwarancji decyduje gwarant
- W razie dostarczenia rzeczy wolnej od wad, wymiany części rzeczy lub dokonania istotnej naprawy termin gwarancji biegnie na nowo, w pozostałych przypadkach ulega przedłużeniu o czas naprawy
W sprzedaży konsumenckiej:
Zgodnie z ust. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 kc.
Tu stosujemy instytucję niezgodności towaru z umową – uprawnienia 2 lata.
Linki sponsorowane
RADCA PRAWNY tel. 503-300-503 |