niedziela, 21 czerwca 2009

Gwarancja a rękojmia

Wzajemny stosunek:

Uprawnienia z tyt. rękojmi i gwarancji są od siebie niezależne.

Kupującemu (któremu udzielono gwarancji) przysługuje swoboda wyboru.

Wybór w odniesieniu do każdej wady osobno.

Nie można łączyć ("mieszanie") uprawnień z rękojmi i gwarancji.

Zmiana reżimu = w razie wyboru określonego reżimu nie jest (co do zasady) możliwa późniejsza zmiana. Zmiana jest możliwa dopiero, jak zgłoszone roszczenia nie zostaną zaspokojone w przewidzianym.

Odmienności gwarancji:

  • może dotyczyć wyłącznie wad fizycznych
  • zależy od zawarcia odrębnego porozumienia wymaga wydania dokumentu gwarancyjnego
  • Zobowiązanym z gwarancji jest podmiot który wystawił dokument (gwarant) którym nie musi być sprzedawca.
  • Można udzielić na dowolny czas (w kc. 1 rok).
  • nie ma obostrzeń dot. zawiadomienia o wadzie w określonym terminie.
  • W ramach gwarancji nie jest możliwe (w ujęciu kodeksowym) odstąpienie od um. ani żądanie obniżenia ceny
  • wyborze świadczeń z tytułu gwarancji decyduje gwarant
  • W razie dostarczenia rzeczy wolnej od wad, wymiany części rzeczy lub dokonania istotnej naprawy termin gwarancji biegnie na nowo, w pozostałych przypadkach ulega przedłużeniu o czas naprawy

W sprzedaży konsumenckiej:

Zgodnie z ust. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 kc.

Tu stosujemy instytucję niezgodności towaru z umową – uprawnienia 2 lata.

Linki sponsorowane

RADCA PRAWNY
Obsługa prawna firm

tel. 503-300-503
www.matysiak-radcaprawny.pl